A környezeti hatások jelentőségének vizsgálatával összefüggésben egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 281/2013. (VII. 24.) Korm. rendelettel módosításra került a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet is, amely módosítások 2013. augusztus 1-től hatályosak. A változások többek között érintik az eljárások összevonásának szabályait és bővülnek a jelentős módosítás szempontjai.
A környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati engedélyezési eljárás összevonásának változása
A környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati engedélyezési eljárás összevonásának szabálya változik. A jogalkotó szorgalmazza a környezeti hatásvizsgálati és egységes környezethasználati engedélyezési eljárás összevonását az egységes környezethasználati engedély megszerzése érdekében. Ha a környezethasználó nem kéri összevont eljárás lefolytatását, akkor a tevékenység megkezdéséhez környezetvédelmi és egységes környezethasználati engedély is szükséges. A környezetvédelmi engedély megszerzése az egységes környezethasználati engedélyezési eljárást megelőzi.
A környezeti hatásvizsgálati eljárás szempontjából jelentős módosításnak bővülése
A környezeti hatásvizsgálati eljárás szempontjából jelentős módosításnak tekinthetők az alábbi feltételek teljesülése
- a 3. számú melléklet 130. pontjában felsorolt tevékenység esetén:
- a képződő hulladék mennyiségének tervezett növelése, ha az legalább egy évig, évi átlagban több mint 25%-kal megnő,
- a korábban engedélyezett anyag-, energia-, zaj- vagy rezgéskibocsátás időbeli tartamának tervezett megváltoztatása, ha a változás mértéke legalább egy évig, évi átlagban több mint 25%-kal meghaladja az engedélyezett szintet,
- a kémiai biztonságról szóló törvény szerinti robbanó, nagyon mérgező, mérgező, karcinogén, mutagén, valamint a reprodukciót és az utódok fejlődését károsító anyagok és keverékek felhasználásának tervezett növelése, ha az legalább egy évig, évi átlagban több mint 25%-kal meghaladja az engedélyezett mennyiséget,
- a hatásterület védett természeti területet, Natura 2000 területet, barlang védőövezetét, vízbázis védőövezetét vagy régészeti érdekű területet érintene,
- országhatáron átterjedő jelentős környezeti hatás feltételezhető.
- a 3. számú melléklet 131. pontjában felsorolt tevékenységnek az alábbiakban megadott megváltoztatása:)
- a nyomvonal olyan megváltoztatása, ami miatt a hatásterület védett természeti területet, Natura 2000 területet, barlang védőövezetét, vízbázis védőövezetét vagy régészeti érdekű területet fog érinteni,
- a nyomvonal olyan megváltoztatása, ami miatt országhatáron átterjedő jelentős környezeti hatás feltételezhető.
A fent felsorolt esetekben újra le kell folytatni a környezeti hatásvizsgálatot.
Az előzetes konzultáció ügyintézési határidejének változása
Nemzetközi környezeti hatásvizsgálati eljárás ügyintézési határideje az előzetes konzultáció ügyintézési határidejébe továbbiakban nem számít bele.
Az egységes környezethasználati engedélyérvényességi idejének változtatása
Az egységes környezethasználati engedély meghatározott időre, de a korábbi legalább öt év helyett, már legalább tíz évre adható meg. De az engedélyben foglalt követelményeket és előírásokat legalább ötévente a környezetvédelmi felülvizsgálatra vonatkozó szabályok szerint továbbra is felül kell vizsgálni.