Az ipari kibocsátásokról szóló európai uniós irányelvvel összhangban módosul több, levegőtisztaság-védelmi jogszabály. Az új szabályozás központi célkitűzése továbbra is a környezetszennyezés egységes megelőzése és csökkentése. A jogszabály változtatások tervezetének egyeztetése folyamatban van.

 

Ipari kibocsátásokról szóló irányelv átültetése a magyar jogrendbe

Az ipari kibocsátásokról szóló irányelv átültetése több, különböző szintű hazai jogszabályt érint. Jelenleg előterjesztés alatt álló tervezett kizárólag az Irányelv különleges rendelkezéseit tartalmazó III.-V. fejezeteinek és V.-VII. mellékleteinek átültetésétével összefüggő levegőtisztaság-védelmi jogszabály módosítások, illetve további hatályos jogszabályok újraalkotása képezik.
Az ipari kibocsátásokról szóló irányelv I., II. és VI. fejezeteinek átvétele a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendeletet, a felszín alatti vizek védelméről szóló 219/2004.(VII.21.) Korm. rendeletet, a környezetvédelmi, természetvédelmi, valamint a vízügyi hatósági eljárásokról szóló 33/2005. (XII.27.) KvVM rendeletet, és a titán-dioxid gyártás hulladékairól szóló 2/2002.(VII.9.) KvVM rendeletet érinti, amelyek módosításai külön előterjesztésben kerülnek majd tárgyalásra Magyarországon.

 

Ipari kibocsátásokról szóló irányelv miatt módosuló jogszabályok

Az ipari kibocsátásokról szóló irányelv átültetésének első üteme több, különböző szintű hazai jogszabályt érint. A nagy tüzelőberendezések és a hulladékégetők, valamint az egyes tevékenységek és berendezések illékony szerves vegyület kibocsátásának korlátozásáról szóló szabályozás vonatkozásában új miniszteri rendeletek megalkotására van szükség az új előírások mennyisége és összetettsége miatt, míg a levegő védelméről szóló 306/2010. (XII.23.) Korm. rendelet esetén elegendő módosítások végzése a jogszabályban. Az előterjesztés alapján tehát az alábbi jogszabályok helyett kerül kiadásra új jogszabály: 

 

  • 10/2003. (VII.11.) KvVM rendelet az 50 MWth és annál nagyobb névleges bemenő hőteljesítményű tüzelőberendezések működési feltételeiről és légszennyező anyagainak kibocsátási határértékeiről;
  • 3/2002. (II. 22.) KöM rendelet a hulladékok égetésének műszaki követelményeiről, működési feltételeiről és a hulladékégetés technológiai kibocsátási határértékeiről;
  • 10/2001. (IV.19.) KöM rendelet az egyes tevékenységek és berendezések illékony szerves vegyület kibocsátásának korlátozásáról.

 

Az új szabályozás alapján a nagy tüzelőberendezések esetén szigorúbb kibocsátási határértékek kell majd 2016. január 1-től. Ezek a határértékek a jelenlegi a nitrogén-dioxid, a kén-dioxid és a szilárd anyag kibocsátási határértékhez képest lényeges szigorítást jelentenek, amely teljesítésére a tüzelőberendezések üzemeltetőinek a következő három év során fel kell készülni.

A hulladékégető művekre és hulladék-együttégető művekre vonatkozó rendelkezések az ipari kibocsátásokról szóló irányelv által módosított joganyag lényege az integrált megközelítés kialakítása, amely a levegőbe, vízbe, talajba való kibocsátások megelőzését és csökkentését hivatott megvalósítani, valamint a hulladékgazdálkodást, az energiahatékonyságot is magában foglalja, továbbá alapelve a nyilvánosság minél szélesebb körű tájékoztatása. Többek között a hulladékok együttégetését végző üzemek esetében a kibocsátási határértékek két lépésben szigorodnak.

 

Ipari kibocsátásokról szóló irányelv (2010/75/EU)

Az ipari kibocsátásokról szóló irányelv a környezetszennyezés integrált megelőzéséről és csökkentéséről szóló 96/61/EK irányelv (KHV vagy IPPC irányelv) mellett további hat, a környezetre jelentős hatást gyakorló ipari tevékenységet szabályozó ágazati irányelvet foglal egyetlen irányelvbe, ezáltal javítva a jogi szabályozás hatékonyságát a környezetvédelmi és egészségügyi célkitűzések lehető legmagasabb szintű és legköltséghatékonyabb elérése érdekében. Az ipari kibocsátásokat érintő joganyag újraszabályozását a gyakran egymást átfedő és tagállamonként eltérően alkalmazott ágazati irányelvek végrehajtásával kapcsolatban felmerült gyakorlati tapasztalatok tették szükségessé.
Az új szabályozás a fokozottan környezetszennyező ipari tevékenységekre (az energiaiparra, a fémek előállítására és feldolgozására, az ásványiparra, a vegyiparra, a hulladékgazdálkodásra, az állattenyésztésre stb.) vonatkozik. Az ipari kibocsátásokról szóló irányelv különleges rendelkezéseket tartalmaz az 50 MWth feletti tüzelőberendezésekre, a hulladékégető- és együttégető művekre, szerves oldószereket használó létesítményekre és tevékenységekre, valamint a titán-dioxidot előállító létesítményekre.

 

Frissítés! Az irányelv átültetésével új jogszabályok jelentek meg.

Segítségre van szüksége?
Elakadt a környezetvédelmi jogszabályok értelmezésében.
Mi napi szinten alkalmazzuk az Önnek új jogszabályokat.
Kérem vegye fel velünk a kapcsolatot, hogy segíteni tudjunk!
Hatósági ellenőrzés várható?
Környezetvédelmi jogszabály gyakran változnak,
amelyeknek folyamatosan meg kell felelni a hatósági bírság elkerülésé érdekében.
Vállaljuk jogszabályi megfelelőség felmérését és a szükséges feladatok elvégzését.
Kérem kérje támogatásunkat!
Fejlesztene?
A fejlesztéshez már környezetvédelmi tervfejezet elkészítése is szükséges.
Kevés információval rendelkezik a kötelezettségről?
Mi tudunk Önnek segíteni Önnek!
Új tevékenységbe kezd?
Az új tevékenységhez szükséges környezetvédelmi előírások megismerése
rendkívül fontos a körültekintő tervezéshez.
Kérem kérje támogatásunkat!
Környezetvédelmi felülvizsgálat?
Hatósági kötelezésre, jelentős fejlesztéskor vagy 5 évente
el kell végezni a környezetvédelmi felülvizsgálat.
A felülvizsgálatok elvégzésében széles referenciával rendelkezünk, Önnek is tudunk segíteni!
Kérem kérje támogatásunkat!
Natura 2000 terület?
Most tudta meg, hogy fejlesztendő terület Natura 2000-es terület?
Az ilyen területen Natura 2000 hatásbecslési dokumentáció
elkészítése után kezdhető meg a tevékenység.
Kérem kérje támogatásunkat!
Nehéz környezetvédelmi feladatok?
Gondot okoznak a napi környezetvédelmi feladatok ellátása?
Segíthetünk benne? Mi napi szinten foglalkozunk a környezetvédelmi feladatokkal.
Kérem kérje támogatásunkat!